Mindful executiveVoortdurende stress, het gevoel van crisis tot crisis te leven, geleefd worden door de agenda, langere werktijden die niet goed gedefinieerd zijn, werk mee naar huis nemen en altijd bereikbaar (willen) zijn , wie heeft er niet mee te maken? De gemiddelde manager kan zich niet meer goed concentreren en raakt regelmatig de focus kwijt. Emoties worden niet uitgesproken of onderdrukt en er is weinig tot geen gestructureerde ‘down-time’ om bij te komen. Erger nog, deze manier van werken wordt binnen zeer diverse organisaties als heel normaal ervaren en het niet conformeren aan deze manier van werken wordt gezien als zwak, geen teamspeler of incompetent.

Ankerpunt

Om jezelf staande te houden  is het noodzakelijk  om een ankerpunt in jezelf te creëren. Om focus te houden en effectief te zijn, zowel in het afhandelen van eenvoudige taken als het omgaan met zeer diverse mensen en emotionele processen, is het essentieel controle te houden over de eigen geest en emoties.  Het is daarbij belangrijk te leren om de aandacht steeds weer terug te brengen naar het zelf, naar binnen, zodat een actie een bewuste keuze wordt en niet een onbewuste reactie op invloeden van buitenaf.

Er zijn een aantal stappen die gebruikt kunnen worden:

  • Wees je bewust waar je aandacht naar toe gaat.
  • Onderbreek de huidige aandachtsstroom
  • Breng je aandacht terug naar binnen, bijvoorbeeld door de focus op je adem
  • Transformeer je aandacht: Maak een bewuste keuze waar je aandacht aan wilt geven
  • Breng je aandacht naar buiten naar het onderwerp van je keuze

Keuzevrijheid creëer je door je aandacht te cultiveren bijvoorbeeld met behulp van meditatie of mindfulness. Door beoefening van een van deze technieken leer je meester te worden over je geest, leef je niet meer op de automatische piloot en leer je bewust keuzes te maken.

Mindfulness technieken worden ook toegepast in Executive Coaching trajecten.